Digitale triage steeds meer onderdeel van het zorgproces van huisartsenposten
10-12-2025
De afname van het aantal spreekkamerconsulten en huisbezoeken bij de huisartsenspoedposten heeft zich in 2024 verder voortgezet. Tegelijkertijd verbeterde de bereikbaarheid voor urgente zorgvragen en nam het gebruik van digitale zelftriage toe, zo blijkt uit de Benchmark Huisartsenspoedposten 2024. Na een daling van 7 procent in 2023 liep het totale aantal patiëntcontacten in 2024 opnieuw met één procent terug. Het aantal binnengekomen vragen bij triagisten bleef evenwel gelijk.
De cijfers uit de benchmark laten zien dat triagisten steeds beter in staat zijn om minder urgente vragen zelfstandig af te handelen. In 2024 kregen patiënten met een spoedeisende zorgvraag gemiddeld binnen 12 seconden een professional aan de lijn, wat een verbetering van 21 procent is ten opzichte van een jaar eerder. Huisartsenspoedposten verbeteren hun bereikbaarheid onder andere door een terugbelmogelijkheid aan te bieden (75 procent) en digitale zelftriage (91 procent).
Bij iets meer dan de helft van de posten is digitale triage geïntegreerd in het zorgproces
Bij 57 procent van de Huisartsen Diensten Structuren (HDS’en) is digitale triage geïntegreerd in het zorgproces, een stijging van ruim 10 procent in vergelijking met 2023. Dit draagt bij aan kortere wachtrijen en zorgt ervoor dat urgente zorgvragen sneller worden afgehandeld. Een Huisartsen Diensten Structuur (HDS) organiseert de huisartsenspoedzorg in de regio en heeft 1 of meer huisartsenspoedposten.
Sinds 2005 verzamelt InEen kerncijfers van de huisartsenspoedposten. Met de benchmark kunnen de spoedposten zichzelf vergelijken met anderen en krijgt InEen een stevige basis voor beleidskeuzes en belangenbehartiging. Ook voor stakeholders, patiëntenorganisaties en andere geïnteresseerden biedt de benchmark duidelijk inzicht in de ontwikkelingen binnen de acute huisartsenzorg.
Bron: HuisartsVandaag
